ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 16 ساله )

من چند وقته مادرم رو از دست دادم و هر کاری میکنم درس بخونم نمیشه. فکرم به همه چیز میفته. مثلا ۱۵ ال ۲۰ دقیقه روی یک سوال میخونم ولی فکرم درگیره. نمیفهم
باید چیکار کنم


مشاور (احسان فدایی)

با سلام و احترام خدمت شما برادر گرامی! فقدان و از دست رفتن مادر عزیزتان را تسلیت عرض نموده و برای ایشان طلب مغفرت می نماییم. همچنین شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و یارانش را نیز تسلیت عرض می نماییم.
برادر گرامی! به نظر می رسد در خصوص تمرکز نداشتن قدری این موضوع به فوت مادرتان باز می گردد و با توجه به علاقه قلبی که حتما به ایشان داشتید ذهن شما هنوز درگیر این فقدان و سوگ است و بخاطر همین نمی توانید تمرکز کافی داشته باشید. این فرایند با گذر زمان کم کم بهتر خواهد شد. اما برای تسریع در این موضوع و برای اینکه دچار افت تحصیلی نشوید و بتوانید به راحتی از این مسئله عبور نمایید راهکارهای افزایش تمرکز را تقدیم می نماییم. امید است با عمل به آنها مطالعه و تحصیل خود را بهبود بخشید. نکات زیر مى‏ تواند به عنوان راه‏کارهاى کلى، مؤثر واقع شود:
1. در ابتدا و قبل از هر چیز، براى تمام فعالیت‏هاى خود برنامه‏ ریزى کنید. یعنی هر شئی باید در جای خود قرار بگیرد. از اینکه همه را یک جا جمع نموده و سپس آنها را در یک زمان در محل های خود قرار دهید پرهیز نماید. مثلا اگر کار شما با دفتر مالی تمام شد قبل از اینکه مشغول کار دیگری شوید ابتدا دفتر را در محل مخصوص خود قرار دهید. به این ترتیب ذهن شما برای اشیاء طبقه بندی مخصوصی ایجاد نموده و در بازیابی به شما کمک می نماید.
2. در صورتى که تعدد کارها و فعالیت‏ ها، باعث عدم تمرکز مى ‏شود، آنها را به حداقل ممکن برسانید و به خود بگویید: در این دوره و زمان، مهم‏ترین وظیفه و کار من چیست و فعالیت‏هاى جانبى متعدد، مزاحم وظیفه اصلى من است. یعنی سعی نماید در یک زمان فقط یک فعالیت انجام دهید. شاید در ابتدا تصور نمایید از تعداد فعالیت های شما کاسته شده اما در انتهای روز متوجه می شوید به همان میزان قبلی فعالیت انجام داده اید بدون اینکه تداخلی در فعالیتها صورت گرفته باشد
3. اگر مشکلات شخصى، اجتماعى، خانوادگى و... باعث عدم تمرکز حواستان مى‏ شود؛ بدانید که زندگى فردى هیچ‏کس، خالى از مشکل نیست و ذهن هیچ فردى خالى محض نیست. از طرف دیگر با صرف فکر کردن و مشغولیت ذهنى درباره چنین مشکلاتى، هیچ دردى دوا نخواهد شد. پس به خود تلقین کنید که هنگام فعالیت یا مطالعه، ذهن خود را از آن مسائل برهانید.
4. زمان معینى را در طول روز، براى اندیشیدن درباره موضوعات مختلف با تخیلات و افکار مزاحم، اختصاص دهید. این کار حداقل دو فایده مهم دارد: نظم و انضباط در تمام فعالیت‏ها - حتى در اندیشه‏ ها و افکارتان - راه پیدا مى‏ کند که خود بسیار ارزشمند است و نیز اگر افکار مزاحم در غیر زمان معین، به سراغتان آمد و باعث حواس‏پرتى شما شد، مى‏توانید به خود وعده بدهید که زمان اندیشیدن در این باره، فلان زمان خاص و معین است. پس براى هر کار و فعالیتى وقتى، مشخص کنید و در آن زمان به هیچ امرى، غیر از آن نپردازید.
5. در صورتى که موضوع یا موضوعات خاص و محدودى، باعث حواس‏پرتى شما مى‏ شود، به دنبال راه حل مناسب آن باشید؛ چرا که این در حکم علت عدم تمرکز حواس شما است. پس براى مقابله با آن، ابتدا علت و عامل اصلى را شناسایى کنید و در پى حذف یا تقلیل آن برآیید.
6. در ارتباط با دیگران زمانی که افکار مزاحم به سراغ شما می آیند آنها را از ذهن اخراج کنید. سعی کنید به صحبت های فرد مقابل تمرکز کنید. به دنبال افکاری چون "آیا راست می گوید یا خیر" نباشید.
7. یکی از تمرین ها برای افزایش تمرکز این است که هر روز به مدت چند دقیقه به نقطه ای خیره شوید و به چیزی فکر نکنید سعی کنید تمام تمرکز خود را روی آن نقطه حفظ کنید بدون اینکه به چیزی بیندیشید.
8. اگر می خواهید روی حرف های فرد مقابل تمرکز داشته باشید می تواند به صحبت های او بازخورد نشان دهید. مثلا او می گوید دیروز تصادف کردم شما می گوید، عجب چرا، می گوید بخاطر اینکه خوابم می آمد و تمرکز نداشتم شما: آها ای وای چه بد. اگر به حرف های او بازخورد بدهید البته در حد معقول نه اینکه هر چه می گوید شما هم چیزی در جواب بگویید بلکه جایی که لازم است حرف های او را تایید کنید یا احساس تان را با کلماتی بیان کنید هم گوش کردن فعال خود را تقویت کرده اید و هم تمرکز تان را روی حرف های او بیشتر می کنید.
مطالعه کتب زیر را به شما توصیه می کنیم.
1- تقویت و تمرکز فکر، ترجمه هوشیار
2- اسرار تمرکز فکر، علی اکبر محمدزاده